start shopping

vrijdag 12 februari 2010

Hevelriet (rigid heddle weaving)

Gisteravond op de weefkring heel druk geweest met het ikat, ik zal binnenkort thuis ermee verder en er dan een fotoverslag van maken. Het was in elk geval heel erg leuk.
Verder kreeg ik van iemand van de weefkring een oud hevelriet getouwtje, heel simpel maar wel heel erg leuk. In maart komt onze tante hier een paar dagen, dat is inmiddels al traditie, en zij wil heel graag eens weven. Vandaar dat ik dit getouw meekreeg. Voorlopig is het nog februari en heb ik het getouw voor onze jongste dochter opgezet.Zij is tussen de middag al begonnen met weven. Ik denk dat het heel leuk gaat worden. De groen/witte stroken zijn stroken stof, die gebruik ik om de eerste slagen te maken. dan spreid je de schering mooi uit. Daarna komt een lichtroze draad, die heeft onze jongste zelf gesponnen op mijn spinnewiel.

Hier kun je het van dichtbij zien.
De andere draad is een gekochte met allerlei glimmers erdoor.
Wil je nou graag weten hoe je zo'n hevelriet getouwtje makkelijk op kunt zetten? Kijk dan even op youtube
ik vond dit een goed filmpje

Nieuwe hevelriet getouwtjes zijn er ook te koop, o.a. de knittersloom van Asford te koop bij o.a. de Spinners in Den Haag

Wie weet als onze jongste het echt heel leuk gaat vinden schaf ik nog eens zo'n mooie nieuwe voor haar aan. Dat werkt toch net iets prettiger.


2 opmerkingen:

  1. leuk Giny
    en je dochter doet weer leuk met je mee.
    gr Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd naar je ikat en wat leuk dat je dochter ook interesse heeft. Ik blijf jullie volgen.

    BeantwoordenVerwijderen