start shopping

zaterdag 13 maart 2010

Toika liisa

Tadaaaaa! en hier is ie dan, mijn nieuwe (tweedehandse)  getouw!!De Toika Liisa.
8 Schachten contramarch en heel erg stevig! Wat een verschil met mijn kleine artistatje. Die staat nu zielig in de keuken, ook maar voor even want hij gaat naar boven. Ik hoop dat ik daar nog een plekje voor hem heb.Maar als de Toika goed bevalt komt de artistat op marktplaats.

Tadaaa! and here it is, my new (secondhand) loom, a Toika Liisa.
8 Shafts and countermarch and very sturdy. What a difference compared to my small artistat loom. the Artistat has now moved to the kitchen, just for a while . it has to go upstairs, I hope I can find a place for her. But I think I will sell it someday.


Gister ben ik samen met een vriendin naar Hoogkarspel gereden om de Toika op te halen. We werden ontvangen met koffie en koek en  kregen veel mooie weefwerkjes te zien. Ook heeft de dame waarvan ik het getouw gekocht heb mij nog even voorgedaan hoe ik zelf kan opbomen met behulp van een verzwaarde fles van waspoeder. Bij een brede schering meer flessen gebruiken.

Yesterday my friend and I went to Hoogkarspel to pick up the Toika. We got Coffee and cake and the lady showed us lots of nice weavingworks. The lady also showed me how to beam by myselfe with the help of some heavy bottles on the warp.

Ik kon niet wachten en ben gisteravond alvast begonnen om het bouwpakket in elkaar te zetten. Met het boekje erbij was dat eigenlijk een koud kunstje. Vanmorgen om half 8 ben ik ermee verder gegaan en nog geen uurtje later zat alles in elkaar.  Ik had wel het geluk dat de texolv koortjes allemaal al op de goede lengte waren dus ik kon de boel eigenlijk zo ophangen.

I just couln't wait and started building the Toika yesterday evening. I had a book that came with it so it wasn't that hard to do. This morning at 7.30 I continued the building and one hour later it was finished. I did had the luck that all of the texolv was the right size already.


Nu ben ik bezig met het haspelen van een schering om het getouw uit te proberen. Het gaan theedoeken worden in mooie voorjaarskleuren op 8 schachten. Tja, als je die eenmaal hebt moet je ze ook gaan gebruiken toch?

And now making a new warp to testdrive the loom. I want to make towels in nice spring colours on all the 8 shafts. Now I have them I have to use them.

De scheermolen is van Louet, ik had er nog niet eerder mee gewerkt en moet zeggen , het was even wennen, maar het gaat prima.

Waar ik me nog wel even zorgen om maak zijn de trappers, als ik op het bankje zit ben ik bang dat ik er niet bij kan.  Ze kunnen echter nog hoger in het getouw gezet worden, dus het zal allemaal wel meevallen.

Morgen verder met de schering en hopelijk opbomen.

The warpingmill is a louet. I didn't use it before and had to get used to it but I must say it works fine.

I do worry about the treadles they seam to low for me , when I sit on the loombench I am afraid my feet can't touch them. But I will see. I can put them higher in the loom so I guess I will be alright.
Tomorrow I will finish the warp and hopefully beam it up.

3 opmerkingen:

  1. Herzlichen glückwunsch zu deinem neuen webstuhl.Dein schärbaum ist ja interessant wenn er liegt lässt er sich bestimmt leicht bedienen.
    Bin gespannt wie es geht mit dem Kette aufbäumen
    zeigt du das mit den flaschen als gewicht?

    ein schönes wochenede Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schiterend getouw!
    Heel erg gefeliciteerd ermee. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en de theedoeken.
    Ik kom het getouw snel eens in het echt bewonderen.
    Succes morgen met het scheren en opbomen.
    Groetjes,Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een plaaaaaatje, heerlijk he, zo'n aanwinst in huis. En wat ziet je schering er heerlijk lente achtig uit. Ik heb je ook genomineerd voor het Kreative Blog Award. Meer info op mijn weblog. Groetjes Marion.

    BeantwoordenVerwijderen