start shopping

zondag 28 maart 2010

Het weefgetouw "eigen" maken / Personalizing the loom

Bij mijn vorige getouw zat een bankje met een klep en twee vakken ernaast om allerlei spullen in te bewaren. Bij de Toika zit een bankje zonder iets. Dat vind ik lastig. Daarom heb ik mijn dubbel geweven opberg wandkleedje aan het getouw gehangen. Ik kan er mijn volle spoeltjes in kwijt, schuitjes, spelden enz.

The loom I had before had a bench  in witch I could put all my stuff. The Toika doesn't have that and I don't like that . That is why I hang my double weave sack on the loom, I can put all kinds of stuff in there.

Omdat de Toika nogal groot is en ik niet met mijn voeten aan de grond of op de onderste balk kan komen heb ik nog een houten opbergbak onder mijn bankje gezet. Ik kan daar lekker met mijn voeten opleunen. En gelijkertijd heb ik weer een plekje om allerlei spullen in te bewaren. De bak is een oude hooikist, toen ik hem kocht zat het hooi er nog in. Vroeger werden dit soort kisten gebruikt om het eten warm te houden, om pap in te garen enz. Ook werden ze meegenomen naar het land als de mannen daar aan het werk waren. Zo kregen ze hun eten lekker warm.

Becourse the Toika is rather big and I can't get my feet on the floor or on the lowest beam I put an old wooden box under the bench. Now I can rest my feet on that and I can put all kinds of stuff in it.
The box is an old haybox. It was used to keep food hot, and to take to the field when the man were working there.

Ook heb ik nog een stukje kurk op het getouw geplakt en een paar haakjes ingedraaid.
I also put a piece of  cork on the loom and some hooks.

En hier ben ik nu mee aan het weven. Nog steeds dezelfde schering, Maar ingeslagen met linnen . Het patroon word nu heel anders.
And this is what I am weaving now. Still the same warp but now I use the linnen for weft. The pattern looks very different now.

3 opmerkingen:

  1. Some very clever ways to give yourself storage and comfort at the loom.
    Love the double weave sack of pockets. A beautiful piece of weaving and useful too! I love the way the Toika's have a cut out for the bench legs. I think that is such a great idea, so isn't the wood storage box for a foot rest. The present weaving on the loom looks great.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Giny, wat een ijver allemaal en wat ziet het er allemaal zonnig uit. Je opbergwandkleedje is een als een snoepje. Heel handig en gezellig om te zien. Je doek ziet er prachtig uit. Heerlijke hobby hebben we toch. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You've really made your loom comfortable and beautiful. Your double weave piece is just lovely - the happy colours make me smile. Does it fold over to the other side of the breast beam, or is it attached somehow? Either way - nice work!

    BeantwoordenVerwijderen