start shopping

woensdag 28 januari 2015

Weefcollectief Fryslan

Sinds oktober is in Oosterwolde Weefcollectief Fryslan gevestigd
 
https://www.facebook.com/pages/Weefcollectief-Frysl%C3%A2n/848489251850811?ref=ts&fref=ts

en weef ik daar op mijn louet David getouw. De david die ik heb is nog een ouder model, en deze heeft dus nog het hangende riet. Ik twijfel nog of ik de ombouwset wel of niet zal bestellen maar ik vind het hangende riet eigenlijk wel fijn. Het weefsel wat ik maak is een zomer en winter weefsel. De andere kant is precies andersom dus rode loper met beige boompjes. Het was de bedoeling om dit weefsel voor de kerst af te hebben maar dat is niet gelukt. Gelukkig word het vanzelf weer kerst.

de nieuwe David ziet er zo uit.
 De vernieuwde rietlade heeft de voordelen van een staande rietlade. De onderrietlade geleidt het schuitje, is in hoogte verstelbaar en rust dicht bij de schachten voor een optimale sprong. Aan beide kanten wordt de rietlade met speciale lagers geleid langs een roestvrijstalen as. Deze zijn in hoogte instelbaar en daarmee de rietlade.
Ook is de rem op de scheerboom nu standaard op dit getouw, op dit plaatje zit hij er nog niet op. Maar vanaf nu kun je dus blijven zitten om je weefsel op de doekboom te bomen, wat wel zo gemakkelijk is.
 
Bekijk vooral ook de pagina van Weefcollectief Fryslan eens. Er worden leuke workshops gegeven en je kunt er dus gaan weven. We zijn nu druk bezig om allerlei getouwen in te rijgen zodat er verschillende weefsels gemaakt kunnen worden op de getouwen van het collectief. Degene die lid zijn hebben ook hun eigen getouw er staan. En dat is vooral ook heel fijn als je b.v. een groot glimakra getouw hebt en je die thuis niet meer kwijt kunt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten