start shopping

zondag 25 januari 2015

Louet Magic Dobby

De Magic Dobby met 24 schachten van Louet heb ik in december 2013 gekocht. Het is een leuk compact weefgetouw met veel mogelijkheden. Ik kreeg hem met de mechanische dobby , precies zoals je op de foto ziet.
 

De mechanische dobby is heel fijn, zeker voor mensen die niet van computers houden. Je patroon hoef je niet meer aan te binden maar in plaats daarvan zet je de nokjes in de juiste vakjes en je kunt gaan weven. Het bespaart een hoop tijd en vooral veel aanbindwerk.

Voorop het getouw zit een vierkante draaiknop waarmee je de kieslatjes verzet, naar voor of naar achter. Er zit een trapper aan en ook een hendel om de schachten mee omhoog te halen.
Toen ik de kieslatjes er nog aan had gebruikte ik voornamelijk de trapper. Maar sinds ik zelf met de elektronische dobby werk gebruik ik alleen nog maar de hendel.(op de foto's hierboven heb ik de hendel verwijderd ) Ik vind het fijn om zo te werken. Voor mij is de Magic Dobby dus ook meer een tafelgetouw. En natuurlijk kun je er voor kiezen om eerst een Magic met kieslatjes te kopen en daarna ooit eens de electronische interface te bestellen.
Mocht je nou denken, waar haal ik mooie patronen weg voor 24 schachten? Tja, die kun je natuurlijk zelf ontwerpen maar ook op internet is veel moois te halen.
o.a. op www.handweaving.net kun je zoeken op 24 shafts en dan kom je heel wat moois tegen. o.a. bovenstaand patroon.
En ook o.a. het boek van Marian Stubenitsky heeft veel mooie patronen voor meer dan 4 schachten, o.a. 16, 24 en 32 schachten.
http://weefschool.nl/featured/weven-met-echo-en-iris/

Wil je eens vrijblijvend komen weven op de magic dobby?
Neem dan contact met mij op.
giny349@gmail.com

2 opmerkingen:

  1. Very interesting, have just started with damast weaving, your loom seems to be the second step for me ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I really like this little loom. I had a damastloom also but it wasn't my thing although I really like what you can do with it. Next step for me is weaving letters.

    BeantwoordenVerwijderen